fredag 17 maj 2013

Limoges




Efter Brive la Gaillarde: Limoges. Staden mest känd för sitt porslin, i regionen mest känd för sina biffkor (limousiner). Än har jag inte listat ut varför överdimensionerade lyxbilar kallas limousiner.

Limoges är en prydlig mellanstor stad, mycket att titta på även om staden verkar aningen sömnig. Men det är kanske kontrasten med Montpellier, som är både större och mer dynamisk. Men inget fel på Limoges, som slår Montpellier med flera längder när det gäller gotisk och romansk arkitektur. Efter att ha sett katedralen och ytterligare en stor kyrka ("St Michel med lejonen") trodde jag mig ha avverkat det mesta. Stor var min förvåning när jag insåg att utanför gamla stadskärnan låg en annan medeltida stadskärna, några hundrameter därifrån. Inte nog med det: katedralen jag sett var ingen katedral. Den riktiga katedralen låg i det andra historiska kvarteret och var ännu pampigare.

Den dubbla stadskärnan har en förklaring: under medeltiden fanns det två Limoges med varsin ringmur. Den ena styrd av Biskopen, den andra av Greven (Le Vicomte). Det fanns fler städer med den konflikten. Men i Montpellier kunde de i alla fall komma överens så pass mycket att de hade en gemensam mur. 

Där finns även ett fint museum i behändigt format, i gamla biskopsgården. Museet visar en rik emaljsamling samt ett hundratal tavlor av olika epoker, bl a en Renoir från tiden före impressionismen. Renoir var född i Limoges, upptäcker jag. Men även utan samlingarna skulle museet vara värt ett besök, för själva byggnadens skull. Framför allt ra

Porslinet sedan: Le Musée Adrien Dubouchet är värt ett besök. Där, förutom att beundra tusentals vackra keramikföremål från hela världen och i synnerhet från Limoges, får man lära sig allt om porslintillverkningen. Så mycket har fastnat i minnet att kaolin är huvudingrediensen. Blir man riktigt betagen så kan man passa på att köpa porslin till överkomliga priser; på boulevard Louis Blanc finns ett antal butiker som säljer andra sortering.

Limoges stoltserar också med ett bibliotek med utskänkningstillstånd: puben "La Bibliothèque".

Biskopsmuséet

Biskopens parkettgolv

Limousiner

Biblioteket med en handfull böcker och hundratals ölsorter

Men Limoges mest slående byggnad är järnvägsstationen, Gare des Benedictins, den vackraste jag sett i Frankrike

Vitraux jugendstil inne på stationen



Och nästa anhalten efter Limoges blir: Poitiers!  Jo, jag har inte berättat var jag övernattar under dessa äventyrliga och hektiska dagar. Efter att ha tagit in flera offerter så har valet fallit på Formule 1. Det är den billigaste hotellkedjan i Frankrike (i Europa, även i Sverige faktiskt). Ni som gillar Ryanair kommer att älska Formule 1. För dryga 30 euros har man ett rum som är helt okej och som bara saknar toalett och dusch men som tur är finns dessa i korridoren. Vandrarhemsstandard m.a.o. Hotel F1 finns alltid i städers utkanter, vilket gör dem i princip omöjliga for den icke bilburne. Men de finns nästan alltid i stora köpcentra, med flera restauranger och varuhus omkring. En gång var Hotel F1 full och då fick jag ta in på Ibis Budget bredvid. Där kostade rummet 49 euro. I stort sett samma standard men med WC och dusch inne på rummet.

Så här lyckliga är vi som bor på Hotel F1
Hotel F1 är  alltså garanterat charmlösa (alla hotell är dessutom exakt likadana intill minsta detalj och byggda till stora delar i plast) men man sover bra och har både TV och Internet wi-fi som ingår. En nackdel är att de kan vara  svåra att hitta om man inte har GPS.

3 kommentarer:

  1. Roligt att se bilder från Limoges. Jag vet att jag var där i samband med att jag var au-pair i Piegut-Pluvier för länge, länge sedan. I Limoges
    fick jag uppehållstillstånd, men jag har inget minne av staden, i alla fall hade jag länge två fina porslinsgrejer därifrån.
    Karin

    SvaraRadera
  2. Är du den Karin jag känner? Fr Sthlm?

    SvaraRadera
  3. Jo, det är jag.
    Karin

    SvaraRadera