fredag 10 maj 2013

Saint-Cirq Lapopie



Rallyt Montpellier-Saint-Malo har börjat! Vägen gick via Millau et Rodez för att äntligen nå det stora målet: St.Cirq Lapopie.  Men först något om vägen dit: Millau et Rodez ligger i departementet Aveyron och är en del, inte av Languedoc-Roussillon utan av regionen Midi-Pyrenées med huvudstad Toulouse. Millau ligger i Larzac, en högplatå icke alls bördig där bara får och getter kan beta. Men beta gör de och mjölk ger dem, med vilken man framställer härliga ostar. Den mest kända är Roquefort. Rodez är mest känd för sin ståtliga katedral (ståtlig är ett adjektiv man får använda ofta när man reser Frankrike runt, får försöka hitta synonymer).

På vägen dit plockade jag upp en liftare, Christian, 73. Det är sällan man får se folk lifta och särskilt i den åldersklassen. Han såg ut att vara en trevlig person, skäggig och med glasögon. Han visade sig vara en mycket intressant person, f.d. arkeolog som kunde allt om grekiska statyetter men framför allt om fornhistoriska tider. Det har gått utför med mänskligheten, enligt honom, efter år tiotusen före K. Nu lägger jag ord i hans mun, förstås. Men detta är inte allt: Christian visar sig vara kusin till Boby Lapointe, sångaren jag skrev om tidigare i bloggen, för cirka tre år sedan.

Christian steg av i Rodez och började lifta för att ta sig till Albi. Själv styrde jag hjularna västerut, mot St Cirq. St Cirq Lapopie, byn med det underliga namnet, anses vara Den Charmigaste Byn i Frankrike. Alla bilder i denna post föreställer den byn. Vet ej exakt vem som bestämde det, någon sorts omröstning tror jag. Och den är, som sig bör, idyllisk. Den ligger uppe på en höjd och man skall ha bra kondition för att besöka den. Jag lägger märke till att färgerna är annorlunda än i Languedoc. Stenarna gulare och taken fyrdelade. Det känns vagt tyskt fast vi är fortfarande långt nere i Södern.

St Cirq ligger i departementet Lot, uppkallad efter floden med det namnet som dessutom flyter förbi byn. Regionen heter Quercy. Mycket grönt och med imponerande röda bergväggar som floden täljde, en sorts canyon.

Dagens etapp avslutades i Brive la Gaillarde, en inte så liten stad som jag ännu inte haft privilegiet att se, eftersom jag tog in på en motell i utkanten och var så trött att jag inte orkade komma ut igen. Men nu, när klockan är 10, skall jag ut och utforska den. Jag tänkte stanna här i Brive, departementet Corrèze, regionen Limousin, ytterligare en natt för att hinna besöka fler Charmiga Byar: Rocamadour, Collonges-la-Rouge och Turenne. I morgon fortsätter färden mot Limoges.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar